معرفی اجمالی سیتروئن زانتیا
زانتیا در سال 1992 توسط کمپانی سیتروئن فرانسوی تولید و به بازار جهانی عرضه شد. این خودرو که تا سال 2002 برروی خط تولید قرار داشت، تقریبا همزمان با توقف تولید در فرانسه، تولید مدل پنجدر آن در ایران آغاز شد. سیتروئن زانتیا از سال 1380 تا 1389 توسط شرکت سایپا در چند مدل سوپرلوکس 1.8 لیتری، SX دو لیتری و زانتیا X دو لیتری به تولید رسید و در بازار خودروی ایران عرضه شد.
نقاط قوت و مزایای زانتیا
پیشرانه و شتاب
پیشرانه و شتاب زانتیا از جمله نقاط قوت آن بهشمار میرود. زانتیا در ایران با دو موتور دو لیتری و 1.8 لیتری تولید شدهاست. پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر زانتیا SX که با کد XU10 شناخته میشود قادر به تولید 135 اسب بخار قدرت و 180 نیوتنمتر گشتاور است. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا صد این موتور 9/5 ثانیه و همچنین مصرف سوخت ترکیبی و حداکثر سرعت زانتیا به ترتیب 7 لیتر در هر صد کیلومتر و 203 کیلومتر بر ساعت است.
موتور 1.8 لیتری زانتیا سوپرلوکس با تولید 112 اسب بخار قدرت و 155 نیوتنمتر گشتاور، سرعت این خودرو را در 12 ثانیه از صفر به صد کیلومتر میرساند. مصرف سوخت آن هم در سیکل ترکیبی حدود 9 لیتر در هر صد کیلومتر است. در ایران مدل SX 2000 به دلیل موتور قویتر و مصرف سوخت پایینتر محبوبیت بیشتری داشت
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری زانتیا توسط یک کمپانی ایتالیایی انجام شدهاست. در نظر داشته باشید که زانتیا 18 سال پیش طراحی شده و در زمان خود یکهتاز بوده است. این خودرو در عین سادگی، طراحی قابل قبولی دارد و اصول آیرودینامیک به خوبی در آن رعایت شدهاست. درواقع اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، بسیاری از خودروهای همرده زانتیا که در آن زمان تولید میشدند، از نظر طراحی چهره به مراتب سادهتری داشتند.
عملکرد نرم سیستم تعلیق
خودروهای زانتیای تولید ایران به یک سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز هستند که میتوان ارتفاع خودرو از زمین را بهصورت دستی تغییر داد. برای مثال هنگام عبور از ناهمواریها میتوان ارتفاع خودرو را افزایش داد؛ همچنین اگر ظرفیت سرنشینان عقب خودرو تکمیل باشد، فشار هیدرولیکی تعلیق چرخهای عقب بالا میرود تا ارتفاع را تنظیم کند، در نتیجه ترمز چرخهای عقب هم قویتر عمل میکند.
طراحی کابین
همچنین برخوداری از این سیستم تعلیق باعث شده تا زانتیا در برابر ناهمواریهای جاده عکسالعمل خوبی از خود نشان دهد و مانع از ورود ضربات جاده به کابین شود. تا جایی که میتوانید زانتیا را تنها با سه چرخ هم برانید!
گرچه طراحی داخلی کابین زانتیا چنگی به دل نمیزند، اما کیفیت مواد بهکار رفته در ساخت کابین زانتیا قابل قبول است. علاوهبر این زانتیا فرمان خوشدستی داشته و دسته دنده هم طراحی زیبایی دارد. صندلیها روکش مخملی دارند و نسبتاً راحت و جادار هستند و برای پا و سر سرنشینان عقب فضای کافی در نظر گرفته شدهاست. فضای بار هم برای یک خانواده پرجمعیت کافی است.
امکانات رفاهی
در مقایسه با خودروهای روز، از امکانات رفاهی زانتیا نباید توقع زیادی داشته باشید. اما اگر این خودرو را با رقبای همدوره خودش مقایسه کنید، وضع چندان هم بد نیست. شیشههای هر چهار در زانتیا به بالابر برقی مجهز هستند؛ همچنین این خودرو مجهز به فرمان هیدرولیک، برفپاککنهای هوشمند، تنظیم 6 حالته دستی و گودی کمر صندلی راننده، آینه جانبی گرمکندار با تنظیم برقی، سیستم قطعکننده سوخت در هنگام تصادف، صندلی عقب تاشو، چراغهای مهشکن جلو و عقب از دیگر امکانات رفاهی زانتیا هستند.